Blog

Az élelmiszerek értéke a beltartalomnál kezdődik!

Az élelmiszerek értéke a beltartalomnál kezdődik!

Időről időre megkapjuk azt a kritikát, hogy a portékáink bizony drágábbak, mint például a multiknál kapható hasonló nevű termékek. Elöljáróban annyit szeretnénk mondani, hogy nem a magas haszon miatt, vagy a rossz termelékenység miatt drágábbak a termékeink. Akik ezt a kritikát megfogalmazzák, egyébként soha egyetlen esetben sem vásároltak még tőlünk, ezért úgy döntöttünk megpróbáljuk ezt a kérdést körüljárni és az árainkat érintő kérdésekre előzetesen választ adni. Abban a reményben tesszük, hogy vásárlóinkká válva a kóstolás után nyilvánvaló lesz a különbség.

 

 

Általánosságban elmondható, hogy szinte minden termék esetében előzetesen következtetünk egy becsült árra. Ezt az általunk elgondolt árat meghatározhatja egy hasonló nevű nagyipari termék ára, illetve a saját otthoni előállításából készült termék bekerülési költsége (általában csak alapanyag árakkal számolva és minden mást figyelmen kívül hagyva), egy kézműves termék ára, stb. Sőt napjainkra jellemző magasabb infláció miatt akár egy korábban ismert ár is rögzülhet az emlékezetünkben.

A vevőként fontos, hogy egy vásárlás során jól járjunk, azaz számunkra értékes dolgot vegyünk meg  (ez a mi esetünkben is így van, ha pl. valamilyen eszközt, gépet vásárolunk). Ezért - mivel a Valler családi gazdaságban hosszú távon tervezünk és hiszünk abban amit csinálunk - számunkra is fontos, hogy valós tartalmat adjunk a vásárlóink pénzéért cserébe. Tisztában vagyunk vele, hogy vásárolni csakis akkor fognak tőlünk, ha vásárlók által keresett és az általunk közvetített érték azonos, mi pedig hitelesek vagyunk. Visszatérő vásárlónkká pedig tényleg akkor válik valaki, ha a kóstolást, fogyasztást követően is elégedett lesz a termékünkkel. Az elégedettséget pedig kiváló minőséggel, harmonikus ízekkel érjük el, ezért a minőség nálunk nem kiváltság, hanem alapérték. A termékeink ára csupán egy szempont a többi jellemzőik mellett, helyette sokkal kifejezőbb az ár/érték arány, amely megmutatja, hogy valójában mit kap a vevő a pénzéért cserébe. A termékek ára nekünk fontos, hiszen ebből él és fejlődik a vállalkozásunk, amellyel további értékeket tudunk teremteni.

 

 

Mindezek után nézzük meg, hogy milyen költségekkel jár, amíg a termékeink eljutnak a vásárlóink asztaláig: 

  1. A termeléshez és az értékesítéshez mindenekelőtt szükség van valamilyen vállalkozási formára adószámmal, tevékenységi körökkel, engedélyekkel és végzettségekkel. Ehhez szükséges könyvelőt fogadni, banki számlákat vezetni stb.
  2. A termékeink előállítását a termelés előzi meg, hiszen meg kell termelnünk azokat a zöldségeket és gyümölcsöket, amiket később felhasználunk. Ehhez szükség van termőterületekre, gépekre, eszközökre, kézi munkaerőre, tárolóhelyekre és edényekre is. A termeléshez szükségesek inputanyagok, például: vetőmagok, palánták, szerves és műtrágyák, növényvédő szerek. A termelést dokumentálni is kell.
  3. A termények feldolgozásához szükség van megfelelően felszerelt épületekre, feldolgozó gépekre, eszközökre, edényekre, tároló helyekre és jelentős mennyiségű kézi munkára. Az élelmiszergyártás energia igényes, és ehhez egyéb anyagok is kellenek, pl. üvegek, lapkák, rekeszek, címkék. A higiénia megköveteli a tisztaság fenntartását, melyhez tisztítószerekre, eszközökre van szükség. A gyártást és a higiéniai előírások betartását is dokumentálni kell.
  4. A termékeket az értékesítésig raktározzuk, tehát szükség van egy raktárépületre/helységre is. A raktározás is igényel gépeket eszközöket (raklapok, rekeszek, raklapbéka) és az itt tárolt árú változását is dokumentáljuk.
  5. Az értékesítéshez szükséges valamilyen fizikai boltot, és/vagy webáruházat fenntartani, illetve viszonteladó partnereket szerezni. Az értékesítés és a marketing is időigényes és költséges, hiszen igyekszünk értékes tartalmakat készíteni és a termékeinket különböző módon hirdetni pl. facebook, instagram, tiktok oldalakon, google-n. Hirdetések és „social media” tartalmak nélkül ma már senki sem szerez tudomást a létezésünkről.
  6. A vásárlók, vagy viszonteladó partnerek által megrendelt termékeket aztán megfelelően be kell csomagolni, kiszállítani, vagy futárnak feladni. A saját boltban lévő árut folyamatosan készletezni, feltölteni szükséges. A saját értékesítéshez ma már szükség van online pénztárgépre, bankkártya olvasóra stb. Az értékesítést szintén nyomon kell követni, hiszen a vásárlói visszajelzések segítenek bennünket abban, hogy mindig a legjobbat hozzuk ki a vállalkozásunkból.
  7. Ahhoz, hogy folyamatosan működni tudjunk szükség van fejlesztésekre, megújulásra, folyamatos képzésre, tanulásra hiszen vannak versenytársaink is és természetesen a vállalkozói környezet is állandóan változik, illetve mi is fejlődni és mind jobbá szeretnénk válni.

Összegezve tehát jóval több részből áll össze egy vállalkozás által jogszerűen értékesíthető termék, mintha saját célból otthoni körülmények között készítenénk el. A vállalkozásunknak azért van létjogosultsága, mert ma már egyre kevesebben termelnek és dolgoznak fel (főznek be) zöldséget, gyümölcsöt. Ha mégis akkor mindent összeszámolva ugyanannyi, vagy még költségesebb a végeredmény, mintha készen tőlünk megvásárolnák. A klasszikus receptek is lassan feledésbe merülnek...

 

 

Ismerjük a piacot, érzékeljük a vásárlói igényeket. Tisztában vagyunk a termékeink minőségével, valódi beltartalmával. Szeretnénk, ha minél többen megismernének minket és fogyasztanának Valler termékeket! Egyébként akkor sem vagyunk csalódottak, ha általunk valamelyik kiváló konkurensünk termékeit fogyasztják majd és tőlük vásárolnak, hiszen nem a hozzánk hasonló kézműves kistermelőkkel állunk „harcban” (bár sajnos köztünk is vannak sarlatánok), hanem az alacsony értéket teremtő iparszerű (és főleg a hamis) élelmiszergyártással. Minden kiváló kistermelővel (és jó minőségű élelmiszert gyártó nagyobb vállalkozással, mert ilyenek is vannak...pl magyar ásványvíz) közös célunk kell legyen, hogy mind szélesebb körben népszerűsítsük a valódi kitűnő magyar élelmiszereket.

Az árazásra visszatérve nem mindegy, hogy két azonos nevű termék ára:

 65 % anyagköltségből

10 % anyagköltségből

  5 % logisztikai költségből

20 % logisztikai költségből

10 % reklámköltségből

30 % reklámköltségből

20 % haszonkulcsból áll, vagy

40 % haszonból tevődik össze!

 

Az ár ezért relatív és tegyük fel a kérdést: mi a drága? Az a termék, mely 35 Ft-ért előállítható és 350 Ft-ba kerül, vagy az amelyik 650 Ft-ért állítható elő és 1000 Ft-ba kerül? Egyszóval az árakat nem csak abszolút értékben érdemes vizsgálni, de a beltartalomhoz viszonyítva is. Hiszen végül mégiscsak az számít mit fogyasztunk el!

  

Végezetül egy kellemetlen témakört is muszáj érintenünk. Tisztában vagyunk azzal, hogy nem mindenki számára lesznek elérhetőek, vagy érdekesek a termékeink pl. az árszínvonala miatt, vagy a minőségi élelmiszer iránti igény / bizalom hiányában. A finom ételek, a gasztronómia, vagy a rendszeres testmozgás, egészségesebb életvitel sem mindenki „kenyere”. A termékeink korlátozott mennyiségben készülnek, ezért az a legfontosabb számunkra, hogy megtaláljuk azokat a számunkra kedves vásárlókat (benneteket), akik valódi élelmiszerek fogyasztását legalább alkalmanként, de leginkább életvitelszerűen fontosnak tartjátok.

 

Köszönjük a kitartásodat ahhoz, hogy végigolvastad és még jobban örülünk, ha a gondolataink találkoznak!